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アイテム
身体障がい者のための視線インタフェースの開発
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2166
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2166e833c9f8-f7cf-4bdf-b47d-b1732cf81df0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-06-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 身体障がい者のための視線インタフェースの開発 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of a line-of-sight interface for the physically challenged | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視線操作 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視線インタフェース | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | eye gaze tracking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | eye gaze interface | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
草野, 来歩
× 草野, 来歩× 松原, 龍樹× 坂田, 修一× 辛, 徳× Kusano, Raia× Matsubara, Ryuuki× Sakata, Shuichi× Shin, Duk |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文では視線操作による走行ロボットの開発を行うための視線精度を検証する。視線の検証は走行ロボットのカメラを使用せず、アプリ開発の出来るシステムとそれにヘッドマウントディスプレイを使用して行う。この精度の実験は大まかな判断のものでしか行われておらず、視線精度を重要とする研究が現在は多く存在する。これらのことから本論文では視線精度と視線操作の慣れがどの程度なのかについての研究を行い、将来的に視線操作を使ったものがどの程度大切なのかを考えていく。また、この研究の最終的な目標は走行ロボットによる動作を視線インタフェースを用いて行うこととその視線インタフェースに多機能を持たせることになる。これらを今後の課題として作っていく。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It is estimated that 1.5 out of 100,000 patients in Japan have quadriplegia. The number of ALS patients increased from 3,794 in 1995 to 9,950 in 2014, which is about three times higher. Given the current population growth and these facts, that number is likely to continue to grow. If more and more people cannot sway their bodies, the demand for gaze manipulation, instead of hand, will increase. A robot that can be operated by a gaze interface would be helpful for patients who cannot move their bodies. This research develops a line-of-sight interface for crawling robots that can be interactive to others in order to improve the QOL (Quality of Life) of people with physical disabilities. In this paper, as a preliminary experiment, we used a VR device to simulate and verify the operation performance of the VR line-of-sight interface. We made a target touch game with a gaze control. Nine participants performed this game. As the results, the proposed gaze interface could be useful to control the robot. |
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書誌情報 |
東京工芸大学工学部紀要 en : The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University 巻 45, 号 1, p. 14-17, 発行日 2022-06-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 東京工芸大学工学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03876055 |