WEKO3
アイテム
現代日本の教育における教職の意義 —教師の働き方をめぐる考察から—
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2169
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2169f3feb726-ace6-4559-8676-e38fba814783
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
vol45-2-01 (2.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-06-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 現代日本の教育における教職の意義 —教師の働き方をめぐる考察から— | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Significance of teaching profession in modern Japanese education : From consideration of how teachers work | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の働き方 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 同僚性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | well-being | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | やりがい | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teaching professions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | working for teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collegiality | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | well-being | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rewarding | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
工藤, 祥子
× 工藤, 祥子× 茂野, 賢治× 工藤, 祥子× SHIGENO, Kenji |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿の目的は、現代日本における教師の置かれているゆゆしき状況を打開すべく、学校現場の教師を応援するため、今後の日本の教職の在り方及び望ましい教師の姿を探っていくことである。教師のためのより良い働き方を検討した結果、教師は同僚性(collegiality)を築き、教師自身が日常生活の中でwell-beingを追求することで、教師は仕事にやりがいを感じ、多忙感が解消されることが示唆された。そして、子どもの前で教師が生き生きとした姿を見せることは、現代日本の公教育における教職の意義であり、理想的な教師の姿であることがわかった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to explore a future vision of Japanese teaching professions and desirable teachers in order to assist teachers in the field of school and overcome the difficult present situations of teachers. Based on the previous studies and reports, this paper suggests teachers build collegial relationships, and pursue their own well-being in everyday life, making teachers more rewarding and lessen their heavy worked. It was also found that showing a lively appearance of a teacher in front of a child is the significance of the teaching profession in public education in modern Japan, and is an ideal teacher. | |||||
書誌情報 |
東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会編 en : The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University 巻 45, 号 2, p. 1-5, 発行日 2022-06-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京工芸大学工学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03876055 |