WEKO3
アイテム
日本におけるプログラミング教育の受容 ー テクノロジーと社会的期待との乖離に関する一考察 一
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2136
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2136f7d69a54-c874-49c7-9e24-c9ec59ff54b4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-12-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本におけるプログラミング教育の受容 ー テクノロジーと社会的期待との乖離に関する一考察 一 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Acceptance of Programming Education in Japan A Study of Deviation between Technologies and Societal Expectation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プログラミング教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 非認知能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソフト・パワー | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Programming education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Non-cognitive skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Soft power | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
朝倉, 隆道
× 朝倉, 隆道× 河野, 仁× Asakura, Takamichi× Kono, Hitoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本では、2020年度から学校教育においてプログラミング教育が義務化され、ますます普及してきている。しかし、テクノロにジ関ーする教育と社会の期待には違いがあると考えられる。本稿では、日本で塾形式のロ ボット教室・プログラミング教室を新聞記事で分析することによって、この不一致の理由を調査する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In Japan, programming education has been made compulsory in elementary education since 2020, and became more and more popular. However, there is a deviation between education on technology and societal expectations. In this paper, we will examine the reasons for this gap by analyzing newspaper articles, and private schools teaching robot or programming in Japan. We find that since 1999, topics such as robot or programming classes have appeared in newspaper articles, and since 2013, the number of articles have dramatically increased. Growing popularity in this private schools came from the strategies to appeal to non-cognitive skills such as how to tackle challenges. In addition, some of these companies attempted to associate these schools with brand image of the national origin such as Denmark. In this way, private schools respond to social expectations. Therefore, we find that the gap between technology education and social expectations raise in the lack of emphasizes of non-cognitive skills and soft power. | |||||
書誌情報 |
東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会 編 en : The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University 巻 44, 号 2, p. 31-36, 発行日 2021-12-25 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京工芸大学工学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03876055 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN1034237X |