ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会編
  3. Vol.44
  4. No.2(12月公開)

日本におけるプログラミング教育の受容 ー テクノロジーと社会的期待との乖離に関する一考察 一

https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2136
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2136
f7d69a54-c874-49c7-9e24-c9ec59ff54b4
名前 / ファイル ライセンス アクション
vol44-2-05.pdf vol44-2-05 (867.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-12-25
タイトル
タイトル 日本におけるプログラミング教育の受容 ー テクノロジーと社会的期待との乖離に関する一考察 一
タイトル
タイトル Acceptance of Programming Education in Japan A Study of Deviation between Technologies and Societal Expectation
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 プログラミング教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 非認知能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 ソフト・パワー
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Programming education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Non-cognitive skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Soft power
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 朝倉, 隆道

× 朝倉, 隆道

WEKO 3698

朝倉, 隆道

ja-Kana アサクラ, タカミチ

Search repository
河野, 仁

× 河野, 仁

WEKO 3699

河野, 仁

ja-Kana コウノ, ヒトシ

Search repository
Asakura, Takamichi

× Asakura, Takamichi

WEKO 3700

en Asakura, Takamichi

Search repository
Kono, Hitoshi

× Kono, Hitoshi

WEKO 3701

en Kono, Hitoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本では、2020年度から学校教育においてプログラミング教育が義務化され、ますます普及してきている。しかし、テクノロにジ関ーする教育と社会の期待には違いがあると考えられる。本稿では、日本で塾形式のロ ボット教室・プログラミング教室を新聞記事で分析することによって、この不一致の理由を調査する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In Japan, programming education has been made compulsory in elementary education since 2020, and became more and more popular. However, there is a deviation between education on technology and societal expectations. In this paper, we will examine the reasons for this gap by analyzing newspaper articles, and private schools teaching robot or programming in Japan. We find that since 1999, topics such as robot or programming classes have appeared in newspaper articles, and since 2013, the number of articles have dramatically increased. Growing popularity in this private schools came from the strategies to appeal to non-cognitive skills such as how to tackle challenges. In addition, some of these companies attempted to associate these schools with brand image of the national origin such as Denmark. In this way, private schools respond to social expectations. Therefore, we find that the gap between technology education and social expectations raise in the lack of emphasizes of non-cognitive skills and soft power.
書誌情報 東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会 編
en : The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University

巻 44, 号 2, p. 31-36, 発行日 2021-12-25
出版者
出版者 東京工芸大学工学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03876055
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1034237X
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:35:55.198113
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3