WEKO3
アイテム
質問-応答連鎖の応答部分の談話分析:ELF 環境でのインタラクション
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2000111
https://kougei.repo.nii.ac.jp/records/2000111c83a7ea5-9ca0-4cca-b493-98c20e1386b8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 質問-応答連鎖の応答部分の談話分析:ELF 環境でのインタラクション | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Answer part in Question-Answer Sequence: A Discourse analytical study of ELF interaction | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質問-応答連鎖 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ELF | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 会話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ラポール | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Question-answer sequence | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | discourse | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rapport | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
重光, 由加
× 重光, 由加 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、 ELF (English as a Lingua Franca)環境の会話データを使って、回答の応答がどのように行われているかを談話分析の手法で分析を試みる。この観点では、英語母語話者の話し方との対照研究が行われることが多いが、ELF環境の会話データを用いることで、自分の母語とは異なる会話のスタイルが出てきた場合に、どのように対応し意味交渉を行いながら、会話が進められているかをみる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the context of English as a Lingua Franca (ELF) interactions, it is often observed that Japanese participants may feel hesitant about taking their turns to speak. This hesitation can lead to other participants quickly taking turns, making it challenging for the Japanese participants to find opportunities to express themselves. This dynamic can sometimes result in misunderstandings, where other participants may wrongly perceive the Japanese individuals as disinterested or bored due to their predominantly listening behavior. This discourse analysis study examines interactions among groups of three to four participants from various countries, including Japan, Korea, India, and China. focusing on the answer part of question-answer sequences where Japanese participants are given opportunities to talk. Approximately five hours of video-recorded conversations were collected. Although the responses by Japanese participants had no significant delays and their answers maintained grammatical accuracy, they had no chance to develop their talk or give away their turn to the other participants soon. The discourse analysis revealed that Japanese participants frequently provided shorter answers than their counterparts from different countries, contrary to expectations. They usually missed the cues for elaboration. The analysis also extracts strategies to hold turns to develop one’s talk. This research contributes to English teaching, particularly in speaking and interactional skills, and its findings can be applied to the practice of question-answer sequences in English language instruction. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会編 en : The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University 巻 47, 号 2, p. 11-17, ページ数 7 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京工芸大学工学部 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03876055 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN1034237X |