@article{oai:kougei.repo.nii.ac.jp:02000001, author = {岸田, 修成 and KISHIDA, Syuusei and 円福寺, 春雄 and 工藤, 祥子 and KUDO, Sachiko and 米盛, 司 and YONEMORI, Tsukasa and 茂野, 賢治}, issue = {2}, journal = {東京工芸大学工学部紀要. 人文・社会編, The Academic Reports, the Faculty of Engineering, Tokyo Polytechnic University}, month = {2023-09-14}, note = {本研究の目的は、現行日本の学校カリキュラムで設定されている「総合的な学習の時間」の目標であり、育成を目指している「自己の生き方を考えていくための資質・能力(CSM:Competency of Self-Management)」をもとにしたエージェンシーが実際に発揮されていく可能性をある中学生の体験事例をもとに探ることである。 本事例の考察の結果、社会教育、家庭教育、学校教育の果たす教育的役割の発揮と子どもの学びを円滑にする三者の連携によって、CSMをもとにしたエージェンシーが発揮されていく可能性が示唆された。, The purpose of this research is to meet the goal of " the Period of Integrate Study " set in the current Japanese school curriculum, and to cultivate "qualities and abilities for thinking about way of life.This paper is to explore the experience of junior high school students who have the possibility that agency based on (CSM: "Competency of Self-Management") will actually be demonstrated. As a result of consideration, it is possible that an agency based on CSM will be demonstrated through cooperation between social education, home education, and school education and cooperation between three parties that facilitate children's learning was suggested.}, pages = {1--8}, title = {社会教育と家庭教育との連携による教育課程におけるウェルビーイングを目指すエージェンシー発揮の可能性 —ある中学生の体験活動と「総合的な学習の時間」との学びのつながりの考察から—}, volume = {46}, year = {}, yomi = {キシダ, シュウセイ and エンプクジ, ハルオ and ENPUKUJI, Haruo and クドウ, サチコ and ヨネモリ, ツカサ and シゲノ, ケンジ and SHIGENO, Kenji} }